Już jest! KURS RATUNKOWY Sztafeta Maturalna rusza 28.04!🔥 Powtórz 8 epok w 8 godzin – pigułka wiedzy!💊

Korki z Historii Sztuki- #1 Prehistoria

#ciekawostki o sztuce #matura z historii sztuki

sztuka prehistorii

Zadania z okresu prehistorii pojawiają się na maturze z historii sztuki średnio raz na 4 lata. Na pewno nie należy jej więc bagatelizować i omijać podczas nauki, bo jest to wiedza podstawowa. Musimy wiedzieć jak i kiedy zaczęła się historia ludzkiej działalności, koniecznie trzeba też kojarzyć najsłynniejsze artefakty.

Dlatego dziś weźmiemy na warsztat najstarszą epokę naszych dziejów.

Zaczynamy!

kurs do matury z historii sztuki 2024 online art freak

#1 periodyzacja sztuki prehistorycznej

  • paleolit – starsza epoka kamienia
  • mezolit – epoka przejściowa, kojarz z nią głównie zmiany klimatyczne
  • neolit – młodsza epoka kamienia
  • epoka brązu
  • epoka żelaza

W tym okresie bardzo ważne były warunki klimatyczne, które mocno wpływały na życie ludzi, a warunki życia z kolei zawsze mocno determinują wytwór sztuki. Mówiąc o warunkach klimatycznych mam na myśli przede wszystkim ocieplający się klimat i, co za tym idzie, zmianę trybu życia człowieka. W paleolicie, kiedy ludzie polowali i często przenosili się z miejsca na miejsce, nie wytwarzali żadnych monumentalnych artefaktów. W neolicie natomiast człowiek porzucił koczowniczy tryb życia i zaczął się osiedlać: zakładał pierwsze stałe siedziby, hodował zwierzęta, uprawiał ziemię – wtedy też mówimy o początkach architektury.

Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych okresów, zaznaczę, że w każdym opracowaniu znajdziesz trochę inne ramy czasowe – to normalne w przypadku tak odległych dziejów, ciągle też prowadzone są badania, wszystko jest więc dość płynne.

Warto też uważać na to, żeby pierwszych wytworów rąk człowieka nie nazywać od razu „dziełami sztuki”, a ludzi tworzących najprostsze nacięcia na kościach „artystami”. Najczęściej do określania najstarszych ludzkich wyrobów używamy słowa „artefakt”.

 

#2 paleolit

ramy czasowe: 50 tys. lat przed Chr. (najstarsze artefakty), 30-10 tys. lat przed Chr. – przedmiot zainteresowań historii sztuki

architektura: brak – człowiek prowadzi koczowniczy tryb życia

rzeźba: typ Wenus paleolitycznej (typ, czyli grupa rzeźb, które łączą wspólne cechy). Były to niewielkiego rozmiaru figurki kobiece o funkcji kultowej. Co ważne, miały hiperbolizowane, tzn. wyolbrzymione cechy płciowe –  szerokie biodra, duże piersi itd. Łączy je też schematyzm i uproszczenie postaci (brak cech indywidualnych). Były odbiciem pewnej idei piękna, łączyły się z kultem płodności i obfitości

Przykłady konkretnych figurek, które musisz umieć rozpoznać do matury:

  • Wenus z Willendorfu (najważniejsza!)
  • Wenus z Laussel
  • Bogini Matka z Çatalhüyük

W rzeźbie pojawiały się też ryty naskalne, często dodatkowo malowane, czyli petroglify.

malarstwo jaskiniowe: najważniejsze ośrodki to Lascaux we Francji odkryte w 1940 r., Altamira w Hiszpanii odkryta pod koniec XIX w., do dziś uznawana za najpiękniejszą z jaskiń oraz Tassili N’Ajjer na Saharze, dziś terytorium Algierii –  tam malowidła są bardziej piktograficzne, brak np. podziału na kontur wypełniony plamą barwną, jak w jaskiniach europejskich.

Jeśli chodzi o Lascaux powinieneś kojarzyć: fryz koników chińskich, dekorację Sali Byków, Szamana i fryz płynących jeleni. Z Altamiry musisz z kolei znać bizona.

Pamiętaj, że wszystkie te jaskinie nie były obiektami mieszkalnymi, ale miejscami kultu. Malowidła miały więc funkcję magiczną – człowiek prehistoryczny wierzył, że namalowanie zwierzęcia w pewien sposób pomoże mu go ujarzmić i zapewni sukces na polowaniu.

Na fresku z rannym bykiem z Lascaux świetnie widać też dokładną obserwację natury: zwróć uwagę na miejsce przebicia zwierzęcia, jego głowę pochyloną do ataku i podniesiony ogon! Genialne. Zobacz też jak fakturą zaznaczono nastroszone futro byka.

Jeśli chodzi o środki artystyczne są to kreska i plama barwna, później też dochodzi walor (natężenie światła względem cienia zawarta w barwie), czyli w tym przypadku barwa nakładana na siebie warstwami, co tworzy zróżnicowane przejścia walorowe. Warto pamiętać też o zastosowanej tu perspektywie kulisowej, gdzie elementy na pierwszym planie lekko zasłaniają te na drugim (patrz: malowidło z Sali Byków). W ten najprostszy możliwy sposób człowiek prehistoryczny próbował osiągnąć wrażenie przestrzennej głębi.

Czym malowano? Tym co było pod ręką, czyli naturalnymi substancjami, jak np. powstająca z gliny ochra. Jako narzędzie służyła dłoń, czasem też „dmuchawki” z rurek z trawy lub proste pędzle z włosia zwierzęcego.

 

#3 neolit 

Z tego okresu najważniejsza jest architektura megalityczna. Oczywiście ówczesna architektura była czymś zupełnie innym, niż budynki kojarzące się z tym pojęciem nam, ludziom XXI wieku. Były to po prostu głazy – megality.

3 najważniejsze typy architektury megalitycznej, które powinieneś/aś znać do matury to:

  • menhir – pojedyncza sterczyna, nieociosany głaz
  • dolmen – dwie (czasem więcej) pionowe sterczyny nakryte jedną poziomą
  • kromlechy – kamienne kręgi

W kanonie do matury znajdują się menhiry z Carnac we Francji oraz słynny kromlech w Stonehenge w Anglii. Były to dwa okręgi ułożone na kształt podkowy, składające się z połączonych ze sobą dolmenów. Pełniły 2 funkcje: kultową (prawdopodobnie kult słońca) i astronomiczną (hipoteza o obserwatorium – cień słońca/światło księżyca przesuwało się po wysokich głazach).

Warto też kojarzyć ceramikę neolityczną, która wiąże się z powstaniem pierwszego ornamentu: multiplikowanych, prostych form geometrycznych, później delikatnej wici roślinnej -> zobacz wytwory kultury wstęgowej i plecionkę celtycką.

 

#4 epoka brązu

Tutaj polski przykład: osada w Biskupinie datowana na ok. VII/VI w. przed Chr. Chroniona murem i palisadą od zewnątrz, w środku dość gęsto zabudowana domostwami. W każdym z nich w centralnym miejscu znajdowało się palenisko, wokół którego koncentrowało się życie rodzinne, wytwarzano obiekty garncarskie i tkaniny. To, co dziś oglądamy to oczywiście rekonstrukcja, drewniane budownictwo nie miało szans zachować się tak długo.

Pozostałe artefakty, które trzeba znać z tego okresu:

  • wotywny wózek słońca z Trundholm –  dzisiaj znajduje się w Muzeum Narodowym w Kopenhadze
  • Światowid/Idol ze Zbrucza – w Muzeum Archeologicznym w Krakowie
  • niedźwiedź z Sobótki – na górze Ślęża pod Wrocławiem

To już wszystko w naszych prehistorycznych korkach ☺ 

Oczywiście w żadnym odcinku korków nie jest możliwe prześledzenie całej epoki, zaznaczam tu jedynie najważniejsze aspekty. Jeśli więc czujesz, że potrzebujesz więcej, zerknij do mojego sklepu – znajdziesz tam całe prezentacje z każdej epoki razem z przykładową analizą dzieła sztuki, słownictwem i zadaniami zebranymi z matur.

Tutaj prezentacja z Prehistorii z całym zakresem wiedzy do matury z tej epoki, GRATIS dostajesz FISZKI, tak że nie potrzebujesz już nic więcej!

Eviva l’arte!

Art Freak

Obserwuj mnie na Insta! @artfreak_pl

0
    Ups! Twój koszyk jest pusty! Przejdź do sklepu 🛍️Idź do sklepu