Próbna matura z historii sztuki 2020- ARKUSZ CKE+ ODPOWIEDZI NAUCZYCIELA!
#matura odpowiedzi #matura z historii sztuki #S.O.S. MATURZYSTY: porady do matury z historii sztuki

Matura próbna z tak niszowego przedmiotu, jakim jest Historia sztuki, wydana oficjalnie przez CKE to rarytas. I chociaż z punktu widzenia nauczyciela tego przedmiotu, uważam że ułożenie przykładowego arkusza to nie jest wielki problem, sama zrobiłam to przecież dla Was dwa miesiące temu z okazji webinaru omawiającego arkusz maturalny i zasady jego rozwiązywania, to trzeba przyznać że ten arkusz próbny nie jest taką oczywistością. Zapytacie pewnie, dlaczego??? A to dlatego, że jak sama Komisja przyznaje, to jak wygląda przeprowadzenie próbnych egzaminów zależy od jednostki szkolnej. Czyli: albo macie pecha i w szkole nie ma egzaminu próbnego z tego przedmiotu, albo szczęście i możecie się sprawdzić. Kiedy ja byłam w liceum i jako jedna z dwóch osób w szkole zdawałam na maturze rozszerzoną Historię sztuki nie miałam tego szczęścia. Wy macie, egzamin trafił do Internetu, a więc w tym roku jest on dostępny dla nas wszystkich, yay!
Zajmijmy się więc nim, nie ma na co czekać!
Egzamin próbny z historii sztuki 2020- łatwy czy trudny?!
Moim zdaniem egzamin jest prosty. Pytania padają o dzieła kanoniczne, nie zastosowano wielu podstępnych i podchwytliwych chwytów. Na moje oko, jeżeli uczyłeś/aś się regularnie i przerobiłeś/aś całość materiału, powinieneś/aś poradzić sobie z tym arkuszem spokojnie na przynajmniej 80- 90%. Jeżeli uważasz inaczej, daj znać, chętnie dowiem się, co dla Ciebie było trudne, co sprawiło Ci trudność.
Jako, że na stronie CKE nie ma jeszcze oficjalnych odpowiedzi, śpieszę z pomocą!
AKTUALIZACJA: Moje odpowiedzi i komentarz znajdziesz także w tym filmie:
Oto moje, przykładowe rozwiązania arkusza:
Część 1- test na 40 punktów- przykładowe odpowiedzi!
Zadanie 1, za 3 punkty.
A/ katedra Notre-Dame w Paryżu- gotyk
B/ kościół Santa Maria Novella we Florencji- bazylika gotycka, przebudowana kolejno w renesansie (punktowane powinny być więc obie odpowiedzi!)
C/bazylika Santa Maria della Salute w Wenecji- barok
Zadanie 2, za 1 punkt.
Horror vacui- A
Action painting- C
Konfesja- B
Zadanie 3, za 1 punkt.
Akwaforta to technika graficzna, która została wynaleziona na przełomie XVI i XVII wieku. Posługiwał się nią Rembrandt. Technika ta należy do druku wklęsłego i inaczej jest nazywana kwasorytem.
Zadanie 4, za 2 punkty.
A. Wieża Babel, Biblia (Stary Testament), renesans XVI wiek
B. Apollo i Dafne, mitologia („Metamorfozy” Owidiusza), barok XVII wiek
Zadanie 5, za 2 punkty.
A. kościół San Vitale w Rawennie, styl bizantyjski
B. kolegiata w Tumie pod Łęczycą, romanizm
Zadanie 6, za 1 punkt.
To pytanie jest albo tak podchwytliwe, albo niemiłosiernie proste. Moja odpowiedź? Rzeźba, po porstu rzeźba. No, chyba że nie wpadłam na coś ambitnego, o co tutaj chodziło twórcom… szczerze mówiąc, sama jestem ciekawa odpowiedzi… :)
Zadanie 7, za 2 punkty.
A. 2
B. 5
C. 7
D. 6
E. 1
F. 4
Zadanie 8, za 2 punkty.
- Marcel Duchamp
- Constantin Brâncuși
Zadanie 9, za 4 punkty.
A. Caspar David Friedrich, Morze lodu, romantyzm
B. Claude Monet, Impresja, wschód słońca, impresjonizm
C. Théodore Géricault, Tratwa Meduzy, romantyzm
D. William Turner, Pożar parlamentu , romantyzm
Zadanie 10, za 1 punkt.
Funkcja: ozdobne zakończenie rynny dachowej, odprowadzające wodę deszczową z dala od lica muru
Termin: rzygacz
Zadanie 11, za 1 punkt.
Odpowiedź to oczywiście: B, D.
Zadanie 12, za 4 punkty.
12.1.
Autor: Umberto Boccioni
Nazwa (tytuł): Jedyna forma ciągłości w przestrzeni (Jedyne kształty ciągłości
w przestrzeni / Praforma ruchu w przestrzeni)
12.2.
futuryzm
12.3.
Przykładowe odpowiedzi:
– symultanizm
– dynamika
– kierunki diagonalne
– deformacja postaci
– maszynowość, mechaniczność
– przedstawienie ruchu form w czasie i przestrzeni
– przedstawienie idei ruchu
– duże gładkie powierzchnie oraz ostre krawędzie
… + inne poprawne odpowiedzi ucznia
Zadanie 13, za 4 punkty.
13.1.
X oznaczono oczywiście Leonardo da Vinci
13.2.
Przykładowa odpowiedź:
Przeor klasztoru był niezadowolony z tempa prac Leonarda, a także ze sposobów poszukiwania inspiracji przez artystę. Zakonnik pracę malarza rozumiał jedynie dosłownie jako pracę podczas trzymania pędzla w dłoni, bez zrozumienia procesu twórczego, jaki najpierw dokonuje się w umyśle artysty.
13.3.
Przykładowa odpowiedź:
Leonardo podczas tworzenia postaci Chrystusa i Judasza szukał inspiracji przede wszystkim w dziełach starych mistrzów oraz otaczającym go świecie, szukając formy idealnej i przede wszystkim odpowiedniej do przekazania własnej wizji, wyobrażenia- polegał więc także na swojej wyobraźni. Wiemy też z jego biografii, że poza tym podróżował i odbywał dysputy o sztuce z innymi artystami. Podczas kończenia prac nad „Ostatnią wieczerzą” żartował, że jeśli nie znajdzie odpowiedniego ideału, do wykonania portretu wykorzysta wizerunek przeora klasztoru, a więc inspiracji zaczerpnie ze świata mu współczesnego.
Zadanie 14, za 3 punkty.
14.1.
klasycyzm
14.2.
Przykładowe odpowiedzi:
– antykizacja form
– portyk kolumnowy na wejściu
– fronton
– plan centralny, bryła zwarta
– budowla nakryta kopułą
– belkowanie
– dążenie do harmonii (równowaga elementów dźwigających i dźwiganych)
– osiowość
– symetria założenia
… + inne poprawne odpowiedzi ucznia
Zadanie 15, za 9 punktów.
15.1.
Obraz A. Józef Chełmoński
Obraz B. Jerzy Duda- Gracz
15.2.
Przykładowe odpowiedzi:
Podobieństwo:
– postać kobieca ukazana w pozycji leżącej
– postać kobieca przedstawiona centralnie na pierwszym planie
– postać kobieca (scena rodzajowa) ukazana w pejzażu
– leżąca postać kobieca wypełnia pierwszy plan
… + inne poprawne odpowiedzi ucznia
Różnica:
– naturalizm sceny u Chełmońskiego oraz deformacja i karykaturalne ujęcie postaci u Dudy- Gracza
– perspektywa ujęcia postaci na pierwszym planie: u Chełmońskiego z przodu i lekko z góry (postać kobieca leży na plecach), u Dudy- Gracza postać widzimy z przodu (postać leży na boku, ale przodem do widza)
… + inne poprawne odpowiedzi ucznia
15.3.
Przykładowa odpowiedź:
Obraz Chełmońskiego odznacza się wąską gamą barwną (dominują barwy ciepłe i złamana biel). Poza tym barwy zastosowane na obrazie są złamane, kolory są stonowane i utrzymane w większości w barwach ziemi, wsytępują tutaj przede wszystkim odcienie brązu i szarości. Dodatkowo pojawia się akcent kolorystyczny nasyconej żółtej plamy barwnej oraz białej (chusta na głowie oraz spódnica chłopki).
Duda- Gracz w swoim dziele również operuje waską gamą barwną, na obrazie dominują barwy ciepłe. Kolory są złamane i stonowane. Poza tym w kolorystyce obrazu widzimy wyraźne dążenie do monochromatyzmu, cała gama barw zastosowanych tutaj zdaje się być idąca w stronę sepii. Występują przede wszystkim brązy, ugry, czerwienie.
15.4.
Przykładowa odpowiedź:
Obydwaj artyści stosują w swoich dziełach przede wszystkim klasyczną perspektywę linearną (zwaną też zbieżną, czy geometryczną), co widzimy chociażby po tym, że zgodnie z prawami widzenia elementy na dalszych planach zmniejszają się w miarę ich oddalenia od oka widza. Po sposobie przedstawienia postaci na pierwszym planie oraz wysokości horyzontu w każdym z dzieł jesteśmy jeszcze w stanie dodatkowo stwierdzić, jakimi dodatkowymi środkami artyści się posłużyli. Chełmoński umieszcza horyzont dokładnie w połowie wysokości obrazu, a postać główną, leżącą na pierwszym planie na plecach, pokazuje nam w taki sposób, że patrzymy na kobietę delikatnie z góry- oko widza jest umieszczone ponad postacią. Duda- Gracz natomiast obniża poziom horyzontu oraz punkt oka widza, przez co zdaje się jakbyśmy patrzyli na kobietę leżącą na boku z przodu oraz delikatnie z żabiej perspektywy. Postać przesłania przez to swoją sylwetką linię horyzontu.
15.5.
Przykładowa odpowiedź:
Józef Chełmoński w swoim dziele pt.”Babie lato” (1875), powstałym w II połowie XIX wieku, stosuje wszelkie środki artystyczne charakterystyczne dla realizmu: kompozycja sceny jest statyczna, z linią horyzontu przebiegającą dokładnie w połowie wysokości obrazu, kolorystyka stonowana o dominujących barwach w odcieniach brązów i szarości podkreślających schyłek lata, czyli czas w jakim dzieje się scena. Poza tym scena, jaką artysta przedstawia, jest również zaprezentowana realistycznymi środkami wyrazu. Na obrazie widzimy chłopkę leżącą swobodnie na plecach na brunatno szarej ziemi pola, bawiącą się powolnie nitkami „babiego lata”. Chełmoński tworząc w tak zróżnicowanej artystycznie i stylowo II połowie XIX świadomie wieku zrezygnował z kostiumu i stylizacji historycznej na rzecz wiernego odtwarzania obserwowanej rzeczywistości. W jego obrazach odnajdujemy przede wszytskim elementy płaskiego, mało atrakcyjnego pejzażu, a pokazywane przez niego rejony są raczej chłopskie niż szlacheckie.
Jerzy Duda- Gracz słynie ze swojego karykaturalnego i moralizatorskiego podejścia, które w jego dziełach, tak jak to ma miejsce właśnie w dziele „Józefowi Chełmońskiemu” (1979), ujawnia się między innymi poprzez silnie deformowane sylwetki ludzkiego ciała. Ubraną w długą spódnicę i bluzkę z chustą na głowie chłopkę Chełmońskiego zamienia w karykaturalnie zdeformowane i otyłe ciało kobiety ubranej w obcisłą koszulkę z napisem „Love” i mini-spódniczkę. Jej włosy są zafarbowane na czerwono, głowy nie chroni przed słońcem żadne nakrycie. Dziewczyna Chełmońskiego leżąca swobodnie boso na polu nagle u Gracza nosi kozaczki sięgające jej prawie do kolan. Leży leniwie na boku, z rękoma założonymi bezczynnie za głową, i słucha radia, zamiast delektować się schyłkiem lata, jak robi to postać z obrazu mistrza wcześniejszego stulecia. Duda- Gracz taką interpretacją dzieła Chełmońskiego szydzi ze zmian społecznych, jakie zaszły przez sto lat po powstaniu realistycznego dzieła starszego twórcy, obnażając tym samym wady społeczeństwa jemyu współczesnego- lenistwo, ślepą fascynację pieniądzem i kulturą zachodnią.
To już wszystko!
Mam nadzieję, że wpis się Wam przydał i że swoimi odpowiedziami rozwiałam wszelkie wątpliwości, jakie mogły pojawić się w Waszych głowach.
Jeśli sam skorzytsałeś z tego wpisu, podaj go proszę dalej! Niech z mojej pracy nad nim skorzysta jak najwięcej osób przygotowujących się właśnie do egzaminu maturalnego z przedmiotu Historia sztuki! ♥