Przykładowa analiza dzieła sztuki – architektura
#analiza dzieła sztuki #matura z historii sztuki #olimpiada artystyczna #S.O.S. MATURZYSTY: porady do matury z historii sztuki
Dzisiejszy post to pierwsza z obiecanych analiz dzieła sztuki – absolutny must have każdego maturzysty. Umiejętność stworzenia dobrego opisu jest bardzo ważna, a co lepsze: wszystko jest do wyćwiczenia. Treningi zaczynamy więc już dzisiaj, od architektury. Będzie się działo!
1. architektura na maturze z historii sztuki
Po pierwsze, jak zawsze polecam gorąco robienie starych arkuszy maturalnych, dzięki temu zapoznasz się z typami zadań, również tych, gdzie chodzi o architekturę. W teście zamkniętym są to najczęściej pytania o:
- miasto, w którym znajduje się dany obiekt
- rozpoznanie samego obiektu
- nazwisko architekta
- styl architektoniczny (i kilka cech udowadniających klasyfikację)
Oprócz tego pojawiają się też duże zadania z architektury, gdzie na podstawie zamieszczonych zdjęć, planów lub przekrojów trzeba umieć przeanalizować plan, układ przestrzenny, bryłę, dekorację obiektu – a to już praktyczne umiejętności, które trzeba ćwiczyć. Im więcej, tym lepiej. Nie ma drogi na skróty ☺
Uwaga: ostatnio na maturze z historii sztuki coraz częściej pojawiają się wypracowania całe bazujące na architekturze (np. klasycyzm w Polsce – matura 2020, modernizm w architekturze – matura próbna 2021). Nie ma wymówek – ćwiczymy!
2. elementy analizy dzieła sztuki – architektura
Żeby zacząć opis na początku musimy wiedzieć na co zwrócić uwagę. W przypadku architektury będą to:
- ogólne informacje na temat dzieła
- funkcja obiektu
- rodzaje rysunków architektonicznych
- plan, układ przestrzenny
- system konstrukcyjny, sklepienia
- bryła i dekoracja oraz wnętrze
3. przykładowa analiza dzieła architektonicznego
W roli modela: kościół Świętych Piotra i Pawła w Krakowie, czyli jedno z najważniejszych barokowych dzieł w Polsce.
Przeanalizujemy go po kolei według listy z punktu powyżej. Zaczynamy!
Informacje na temat dzieła
- Kto jest autorem?
Giovanni (Jan) Trevano – w przypadku architektury warto wyszczególnić co zaprojektował, tutaj jest to autor fasady, kopuły oraz wnętrza.
- Jaka jest PEŁNA nazwa obiektu?
W tym przypadku akurat nie musimy nic dodawać, w tym pytaniu musimy jedynie pamiętać o wezwaniu, pod którym jest dana świątynia. U nas to kościół Świętych Piotra i Pawła w Krakowie.
- Kiedy budynek powstał? Epoka? Okres w sztuce? Czy jest charakterystyczny dla okresu i miejsca, w którym poznał -> wniosek
Nowożytność, polski barok kontrreformacyjny, obiekt jest typowy dla okresu i miejsca, w którym powstał (ten fakt wpiszemy we wniosek).
- Gdzie znajduje się obiekt?
Kraków, Polska
- Jaka jest/była funkcja obiektu?
Sakralna
- Na czyje zlecenie powstała budowla?
Mecenat Zygmunta III Wazy dla zakonu jezuitów
Analiza planu
- Plan podłużny/centralny/nieregularny?
Podłużny – zbliżony do prostokąta
- Czy rzut wpisuje się w jakąś figurę geometryczną?
Tak, jest to plan w kształcie krzyża łacińskiego, czyli krzyża z długą pionową belką i krótszą poprzeczną
- Jakie elementy planu potrafisz wyróżnić? Jak wyglądają główne ciągi komunikacyjne?
nawa główna, kapliczki zamiast naw bocznych (zabieg typowy dla baroku), transept oraz prezbiterium zamknięte półkolistą absydą
- Ile naw ma korpus budowli?
Jest jednonawowy
wskazówka – korpus = część budowli przed transeptem
- Ile naw ma transept? Ramiona krótkie/długie?
Jest jednonawowy, jego ramiona są krótkie, prawie zlicowane z linią bocznych kapliczek.
- Ile przęseł ma korpus?
3
- Jak wygląda obszar prezbiterium? Co możesz o nim powiedzieć? Jakich określeń użyć?
Jest jednoprzęsłowe, zakończone półkolistą absydą.
- Jakie występują sklepienia? Jeśli są zaznaczone na rzucie (nie muszą być!).
W nawie głównej mamy sklepienie kolebkowe z lunetami, na skrzyżowaniu naw kopułę na pendentywach, a w bocznych kapliczkach sklepienia krzyżowe.
Analiza bryły i dekoracji
- bryła zwarta/rozczłonkowana?
Bryła obiektu jest zwarta, choć masywy transeptu mocno wyodrębniają się z bryły.
- bryła symetryczna/asymetryczna?
Symetryczna
- proporcje harmonijne, masywne, …?
harmonijne – piony i poziomy równoważą się
- kompozycja fasady statyczna/dynamiczna?
statyczna – podobnie, mamy tutaj równowagę pionów i poziomów
- jak wyglądają zadaszenia?
Dachy dwuspadowe kryją nawę główną i transept, kopuła zwieńczona latarnią na skrzyżowaniu nawy i transeptu, dachy jednospadowe (pulpitowe) kryją kapliczki boczne.
- dekoracyjność/surowa fasada?
dekoracyjność
- fasada bezwieżowa/iluwieżowa?
bezwieżowa
- ile kondygnacji/osi ma fasada?
2 kondygnacje rozdzielone belkowaniem, zwieńczone frontonem. Dolna kondygnacja ma 5 osi symetrii, a górna 3 (wyznaczamy je najczęściej po otworach okiennych, drzwiowych lub niszach).
- Jakie elementy dekoracji potrafisz nazwać? Wymień je.
Mamy tutaj pilastry, gierowane gzymsy, nisze z rzeźbami, fronton, tympanon wypełniony płaskorzeźbą, sterczyny.
Analiza wnętrza
- dekoracyjność/dekoracja surowa?
dekoracyjność: mnogość elementów, pilastry, gierowane belkowania, złocenia, stiuki, kasetony w zwieńczeniu absydy
- jakie elementy dekoracji potrafisz wymienić? Wypisz je.
do elementów z punktu powyżej możemy dodać jeszcze kapitele korynckie, gzymsy cokołowe, płaskorzeźbione dekoracje w półkopule nad absydą i kartusze
- czy i jak oddzielone są od siebie poszczególne kondygnacje dekoracji?
tą funkcję pełni tu silnie uwydatniony, łamany gzyms, a wręcz całe belkowanie
- czy wnętrze jest jednorodne stylowo?
tak, całe jest typowo barokowe
- jak wygląda kwestia światła we wnętrzu?
jest dużo światła, które w barokowym wnętrzu często pełniło ważną, symboliczną rolę, mamy dużo otworów okiennych (w nawie głównej, w absydzie, w kopule…)
- jakie elementy konstrukcyjne i dekoracyjne kopuły potrafisz wymienić?
Mamy tutaj kopułę na pendentywach, bęben z otworami okiennymi, natomiast czaszę kopuły zdobią kasetony o różnych kształtach.
Wniosek!
- jaka jest klasyfikacja stylowa obiektu?
Obiekt jest barokowy.
- Jakimi dwiema cechami potrafisz udowodnić klasyfikację stylową dzieła?
Wskazuje na to duża rzeźbiarskość form, silne efekty światłocieniowe oraz liczne dekoracje charakterystyczne dla baroku (stiuki, złocenia, gierowane gzymsy itd.).
Ninja archi – do dzieła!
Mam nadzieję, że teraz opis dzieła architektonicznego nie jest dla Ciebie taki straszny! Teraz pozostaje tylko wybrać sobie kolejny obiekt i… ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. I będzie dobrze, słowo ☺
Jeśli jednak po przeczytaniu artykułu czujesz, że to za mało i potrzebujesz większej pomocy, w moim sklepie czeka na Ciebie nagranie webinaru, gdzie na konkretnych przykładach z matur omówiłam szczegółowo wszystkie możliwe aspekty analizy architektury. WEBINAR ZNAJDZIESZ TUTAJ>>>
Powodzenia w dalszej nauce, trzymam za Ciebie kciuki!