Przykładowa analiza dzieła sztuki – malarstwo
#analiza dzieła sztuki #matura z historii sztuki #olimpiada artystyczna #S.O.S. MATURZYSTY: porady do matury z historii sztuki
Dzisiaj przychodzę z trzecim, ostatnim już postem z cyklu ważnych, przykładowych analiz dzieł, jakie pojawiają się co roku na maturze z historii sztuki. Krok po kroku przyjrzymy się tajnikom opisu dzieła malarskiego, a więc naprawdę istotnej, obszernej kwestii maturalnej.
Zaczynamy!
1. elementy analizy dzieła sztuki – malarstwo
Klasyczna analiza malarstwa składa się z kilku standardowych elementów:
- ogólne informacje na temat dzieła i jego kontekst
- kompozycja dzieła
- kolorystyka dzieła
- światłocień
- ekspresja i środki wyrazu
- wniosek
Na samym początku musisz zadać sobie pytanie: do czego potrzebujesz wykorzystać analizę na maturze? Jeśli jest to otwarte pytanie z części testowej, kluczowe będą dla Ciebie zaznaczone elementy, czyli kompozycja, kolorystyka i światłocień. O te elementy coraz częściej padają pytania. Wszystkie zagadnienia z kolei wykorzystasz przy pisaniu wypracowania, do zagospodarowania pełnego akapitu o danym obrazie, który wybierzesz do zilustrowania tematu zadania (pamiętaj o bardzo ważnej zasadzie: wszelki opis robimy od ogółu do szczegółu!). Sam wniosek natomiast przyda się np. kiedy w części testowej trafi się analiza porównawcza dwóch dzieł. Ostatnie pytanie najczęściej pada wtedy o wniosek z uzasadnieniem klasyfikacji stylowej.
Tyle teorii, przechodzimy do najważniejszego, czyli praktyki!
2. przykładowa analiza dzieła malarskiego
Dziś naszą modelką, będzie piękna, barokowa „Nalewająca mleko” Johannesa Vermeera, znana też jako „Mleczarka”, powstała w latach 1657-1658.
Informacje na temat dzieła
- Kto jest autorem dzieła?
Johannes Vermeer
- Czy dzieło jest charakterystyczne dla twórczości tego artysty? Może pochodzi z konkretnego okresu jego twórczości itp.? -> wniosek!
Tak, dla Vermeera bardzo charakterystyczne były kameralne przedstawienia kobiet we wnętrzach mieszczańskich, postacie często oblewa delikatne światło, wpadające przez okno znajdujące się po lewej stronie kompozycji.
- Jaki jest tytuł dzieła?
„Nalewająca mleko”/”Mleczarka”
- Kiedy dzieło powstało? Epoka? Okres w sztuce? Czy jest charakterystyczne dla okresu i miejsca, w którym powstało? -> wniosek!
nowożytność, barok, dzieło jest charakterystyczne dla Złotego Wieku malarstwa holenderskiego
- Co jest tematem dzieła? Jaki to gatunek malarski?
ukazana została kobieta przy pracy, jest to scena rodzajowa
- Jaka jest technika wykonania?
olej na płótnie
Kompozycja
- Jaki jest kształt pola obrazowego?
prostokąt pionowy
uwaga – to bardzo łatwy sposób na zdobycie punktu w analizie, ale trzeba zachować czujność: kiedy np. w krótkim zadaniu otwartym musimy podać 3 charakterystyczne cechy kompozycji odnoszące się do klasyfikacji dzieła, oczywiście szukamy cech baroku holenderskiego, nie wpisujemy wtedy kształtu pola obrazowego! ☺
- Co przedstawia obraz? Co jest jego tematem i w jakim kontekście został on ukazany?
Obraz przedstawia scenę rodzajową, jest to kompozycja jednopostaciowa ukazana we wnętrzu.
- Ile planów jest na obrazie?
mamy tutaj 2 plany – pierwszy to kobieta stojąca przy stole, drugi plan stanowi ściana wraz z elementami podwieszonymi pod oknem
wskazówka – jeśli masz więcej miejsca w arkuszu maturalnym, warto wyszczególnić, co składa się na poszczególne plany, tak jak ja zrobiłam to wyżej
- Co buduje głębię na obrazie? Jaki środek artystyczny?
Jest to perspektywa linearna – mamy prosty skrót stołu i belki pod oknem. Ważną rolę gra też światło. Można również wspomnieć o bardzo delikatnej perspektywie barwnej – z przodu widać cieplejsze, jaśniejsze tony barw, a w tle ciemniejsze i chłodniejsze.
- Kompozycja otwarta, czy zamknięta? Może otwierająca się w którąś stronę?
Zamknięta, ponieważ temat znajduje się dokładnie w centrum obrazu, są bardzo szerokie marginesy do jego krawędzi, natomiast delikatnie przycięta krawędź stołu na pierwszym planie otwiera lekko całą kompozycję w lewą stronę (zatem na maturze obie odpowiedzi z wyjaśnieniem byłby punktowane).
- Jakie kierunki dominują na obrazie?
Przeważają kierunki wertykalne – silny pion postaci kobiety, okna, materiału spływającego ze stołu; oprócz tego występują też kierunki horyzontalne – ceramiczny cokolik na ścianie i diagonale – układ stołu, ręka kobiety.
- Kompozycja statyczna, dynamiczna, a może zdynamizowana?
statyczna – kierunki wzajemnie się równoważą
- Kompozycja symetryczna, asymetryczna, a może dążąca do symetrii?
asymetryczna – lewa strona obrazu jest wyraźnie „cięższa”, znajduje się tam dużo więcej elementów
Kolorystyka
- Gama barwna szeroka czy wąska?
szeroka – występują zarówno ciepłe, jak i zimne tony barw
- Czy, i które tony dominują: ciepłe, czy zimne?
dominują tony zimne – przestrzeń ściany, obrusy
- Kolory czyste, czy złamane?
złamane – z zauważalną domieszką innych barw
- Czy występują kontrasty, np. temperaturowe? Walorowe?
mamy tu kontrasty temperaturowe, np. ciepły żółty + zimny niebieski oraz walorowe, np. różne odcienie błękitu
wskazówka – w malarstwie mogą wystąpić 3 rodzaje kontrastów: temperaturowe – między temperaturą dwóch barw, walorowe – różne nasycenie danego koloru i dopełnieniowe – kiedy obok występują 2 kolory znajdujące się naprzeciw siebie na kole barw, np. czerwony z zielonym lub niebieski z pomarańczowym
- Czy plany na obrazie są różnicowane względem tradycyjnych reguł perspektywy barwnej? Ciepłe tony – bliżej, chłodne – dalej?
Tak, mimo że zimne barwy występują też na pierwszym planie (stolik), to jednak całe tło obrazu jest zdecydowanie chłodne.
- Czy występuje dominanta kolorystyczna?
nie ma tu klasycznej dominanty (najwięcej jest beżów w tle, ale mają różne przejścia tonalne, nie możemy więc powiedzieć, że to dominanta kolorystyczna)
wskazówka – dominanta kolorystyczna = kolor, którego na obrazie jest najwięcej
- Czy występują akcenty kolorystyczne?
tak, są to błękit i żółcień ubioru kobiety
- Jakie kolory występują na obrazie?
występują: żółcienie, błękity, brązy, zielenie, beże, szarości i pomarańcze
wskazówka – najczęściej wystarczy w tym przypadku podać 3 lub 4 kolory, polecam też zawsze pisać je w liczbie mnogiej, bo zazwyczaj na obrazie jest kilka różnych odcieni danej barwy
Światłocień
- Czy źródło światła widoczne jest na obrazie, czy znajduje się poza obrazem?
źródło światła (słońce) jest poza obrazem
- Jakie jest światło? Naturalne? Sztuczne? Trudne do określenia?
jest naturalne, dzienne
- Skąd pada światło? Co oświetla?
z lewego górnego rogu, oświetla postać w centrum obrazu
- Światło rozproszone, czy punktowe?
rozproszone – łagodnie oświetla wszystkie elementy sceny
- Co robi światło – czy modeluje formy? Jeśli tak, jak to robi? Delikatny, czy twardy modelunek światłocieniowy?
modelunek jest delikatny, „opływa” wszystkie formy
- Czy widoczne są bliki świetlne na obiektach?
tak – na ceramicznym dzbanku, metalowym naczyniu zawieszonym na ścianie i koszyku leżącym na stole
wskazówka – blik = skupione odbicie światła zaznaczone na obrazie jasną farbą, najczęściej na metalowych przedmiotach, naczyniach, gałkach ocznych
- Co jest najjaśniejszym punktem obrazu? Co najciemniejszym?
najjaśniejsze jest nakrycie głowy Mleczarki i jej ręce, a najciemniejszym fragment obrusu na pierwszym planie w lewym dolnym rogu
Ekspresja
Pod tym pojęciem kryją się wszystkie elementy, które artysta świadomie zdecydował się umieścić na płaszczyźnie obrazu, żeby wywołać jakiś konkretny efekt u odbiorcy dzieła.
- Jaki jest stosunek artysty do otaczającego świata? Czy przedstawienie jest mimetyczne (realistyczny sposób obrazowania), czy może występuje deformacja? Idealizacja?
stosunek jest realistyczny, mamy tu mimetyczne przedstawienie świata rzeczywistego
- Jaki jest najważniejszy środek wyrazu?
najważniejsze jest delikatne, rozproszone światło, które buduje przestrzeń i tworzy harmonijną, spokojną atmosferę sceny
- jakim nastrojem tchnie dzieło?
obraz tchnie nastrojem spokoju, ciszy i skupienia, jest pogodny, kameralny
- jaka jest faktura dzieła? Gładka czy wyraźny dukt pędzla?
jest gładka – nie ma żadnych efektów impastowych
- dbałość o szczegóły, czy uproszczenie form?
występuje duża dbałość o detale – artysta dokładnie oddaje cechy np. rattanowego koszyka i połyskliwego materiału ceramiki
- czy autor zwraca uwagę na oddanie materii/faktury przedmiotów?
tak – metal jest zimny, szkło jest chłodne, tkaniny „miękkie”…
Wniosek
- Jaka scena została przedstawiona? Temat? Motyw? Gatunek?
- Z jakiego okresu sztuki pochodzi dzieło?
- Czy jest charakterystyczne dla tego okresu, albo twórczości artysty?
- Co na to wskazuje? Jakie dwa środki artystyczne/cechy dzieła? (konkret!)
Na obrazie Vermeera pt. „Nalewająca mleko” została przedstawiona scena rodzajowa, którą artysta często podejmował w swojej działalności twórczej. Dzieło pochodzi z okresu baroku holenderskiego i reprezentuje charakterystyczne dla tego okresu i obszaru efekty światłocieniowe, spokój i harmonię.
Analiza malarstwa – Twoja kolej!
Mam ogromną nadzieję, że teraz opis dzieła malarskiego nie będzie spędzał Ci snu z powiek. Najlepsze, co możesz teraz zrobić, to wykorzystać powyższy schemat w praktyce – pod przedstawione pytania podstawić sobie jakikolwiek inny obraz i ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć… tak, żeby w maju analiza poszła Ci jak z płatka!
Jeśli jednak po przeczytaniu tego artykułu czujesz, że analiza malarstwa ciągle jeszcze skrywa przed Tobą jakieś tajemnice i niejasności, spokojnie, jest na to rada. W moim sklepie czeka na Ciebie nagranie webinaru + prezentacja, gdzie na konkretnych przykładach z matur szczegółowo omówiłam wszystkie możliwe aspekty analizy dzieła malarskiego.
Powodzenia w nauce, trzymam za Ciebie kciuki!