Matura z historii sztuki 2023 FORMUŁA 2015 arkusz CKE + odpowiedzi nauczycielki!
#matura odpowiedzi #matura z historii sztuki

To już tradycja w Art Freaku, że co roku jeszcze w dniu matury spotykam się z moimi Uczniami na omówieniu arkusza maturalnego. W tym roku nie było inaczej i moje omówienie arkuszy z dnia 19.05.2023 na YT znajdziesz TUTAJ. A w tym wpisie, czyli poniżej, znajdziesz przykładowe rozwiązanie arkusza! Sprawdź koniecznie, jak Ci poszło, ale pamiętaj też, że to tylko przykładowe rozwiązanie. Egzaminator uzna wszystkie Twoje poprawne odpowiedzi, nawet te, których nie będzie w moim rozwiązaniu, czy kluczu CKE! ♥ Głowa do góry!
W tym roku grane były aż dwie formuły jednocześnie. W tym wpisie omawiam arkusz FORMUŁY 2015. Jeśli szukasz rozwiązania arkusza w Formule 2023, znajdziesz je TUTAJ.
Na pierwszy rzut idzie Starożytność!
Pierwsze zadanie w tym roku dotyczyło obiektu ze Starożytnego Egiptu. Pytanie o funkcję, które zadało CKE, jest trochę niejednoznaczne, więc czekam na klucz tak samo jak Ty i ciekawa jestem, czy wszystkie domniemanie poprawne odpowiedzi zostaną uznane przez Komisję.
Kolejne pytanie dotyczyło Średniowiecza!
Póki co, chronologicznie 🙂 Kolejne zadanie, kolejna epoka! Bardzo przyjemne zadanie z architektury. Wiem, że wielu z Was poszło świetnie. Przedstawiono zdjęcia dwóch obiektów – katedra w Spirze oraz katedra w Bambergu. Należało dopasować zdjęcie bryły obiektu do rzutu i wyjaśnić swój wybór, a na końcu w ramach formalności 😉 wpisać jeszcze styl romański obiektu.
Idziemy dalej, czas na wczesny Renesans! 🙂
Masaccio został wytypowany w tym roku jako reprezentant zmian w sztuce włoskiej XV wieku. Jeden z moich uczniów powiedział mi, że jak tylko przejrzał arkusz i zobaczył w nim Masaccia, to wiedział, że matura będzie przyjemna. No i była 🙂 To zadanie na pewno!
Podany na tacy tekst Vasariego świetnie naprowadzał na odpowiedź, której należało udzielić. Mam nadzieję, że udało Ci się tutaj zdobyć punkt! 😉
Zadanie kolejne, renesans w Polsce!
Kamienice z Kazimierza Dolnego na maturze to przyjemny widok. Pytanie mega proste, bo wpisać trzeba było tylko nazwę miasta oraz rozpoznać ornamet okuciowy. Jak dobrze, że powtórzyliśmy ornamenty w Pewniakach, prawda? 🙂
Zadanie 5, czas na nowożytne portrety!
Portrety to temat, który matura z historii sztuki bardzo lubi. Pojawiły się nawet całkiem niedawno jako temat na wypracowaniu! W tym roku na maturze zadanie baaaardzo przyjemne i mega proste! Należało wpisać nazwiska autorów obrazów: Jean-Auguste-Dominique Ingres, Leonardo da Vinci, Rembrandt van Rijn, a także przypisać artystom techniki i metody twórczości, którymi się posługiwali: maniera tenebrosa (tenebryzm) i sfumato. Udało Ci się tutaj złapać punkty?
Zadanie 6, na które narzekało wielu 😉
Izabela Czartoryska założyła w Polsce pierwsze muzeum. To ważny fakt do matury, myślę więc, że Puławy to klasyczek na egzamin. I wiem, że czasem takie detale, jak nazwisko autora wypadnie z głowy, ale generalnie nie ma co narzekać na to zadanie, naprawdę 😉
Uzupełnić należało najpierw inspirację dla obiektów, okresy: Starożytny Rzym (Świątynia Sybilli jest wzorowana na świątyni Westy w Tivoli i takie zadanie na maturze z hiszu już było – kto mnie posłuchał i przerobił stare arkusze, ten je dobrze znał ;)) oraz gotyk. A także uzupełnić luki w tekście o nazwisko architekta Piotra Aignera oraz nazwy budynków ze zdjęć, czyli świątynię Sybilli oraz Domek gotycki.
Zadanie 7, impresjonizm!
Na maturze już po raz tysiąc pierwszy! 😉 I to w najprzyjemniejszej możliwej formie. Super zadanie.
Zadanie 8, Yves Klein, again!
CKE go lubi, nawet faworyzuje 😉 Klein był już na maturze z dokładnie tym samym dziełem, czyli „Antropometriami”. Powtórzę więc, kto mnie posłuchał i przerobił stare arkusze, dobrze na tym wyszedł 😉 Przyznam, że przez to, że Klein był niedawno w arkuszu, nie spodziewałam się go ponownie w tym roku. To pokazuje, że pytania wracają, więc warto wiedzieć, co już było 🙂
Zadanie kolejne, pozostajemy w sztuce XX wieku.
Nowoczesne, nietradycyjne techniki artystyczne oraz metody twórczości to temat, który jest na maturze co roku, dlatego uważam, że to ten typ zadania, dzięki któremu punkty lecą same na Twoje konto 😉 Trzeba te techniki i metody tylko dobrze przed egzaminem powtórzyć i gotowe.
Zadanie 10, porównanie rzeźb.
Dawno nie było faktycznie na maturze analizy porównawczej dwóch rzeźb. W tym roku bardzo przyjemnie: Michał Anioł vs Auguste Rodin. Ich technika i sposób tworzenia wykończenia dzieła są bardzo różne, Komisja naprawdę fajnie zestawiła tych dwóch twórców. Bardzo dobrze skonstruowano pytanie, nie można było mieć wątpliwości, co dokładnie ma się znaleźć w odpowiedzi. Super zadnie!
Btw, reakcja mojego ucznia po maturze: „Ej, Kasia, to możliwe, że tam był Mojżesz i Myśliciel, w sensie, że dali takie proste rzeźby?” 😀 Kiedy matura z hiszu jest dla Ciebie za prosta 😀 #lovemystudents
Zadanie 11, klasyczek!
I tu znowu powiem to samo – kto mnie posłuchał, przerobił wszystkie możliwe zadania i arkusze ze strony CKE, ten miał gotowca 😉 Dlaczego? Bo podobne zadanie było przecież w Informatorze maturalnym dla nowej formuły 😉 A tak zupełnie poza tym, to Borromini i kościół San Carlo alle Quatro Fontane to KLASYK BAROKU i to taki pierwszoligowy, naprawdę. Analiza tutaj płynie sama! 🙂 Super fajne i przyjemne zadanie!
Zadanie 12, praca z tekstem
Tego typu zadania pojawiają się od kilku lat na maturze z historii sztuki coraz częściej. Matura dąży wyraźnie do dominacji pytań otwartych, w których wnioskujemy, analizujemy, wyjaśniamy. Zadanie 12 w tym roku sprawdza właśnie kompetencję czytania ze zrozumieniem.
Zadanie 13, duża analiza dzieła
Analiza dzieła sztuki to kompetencja, którą warto posiąść przed egzaminem. Przynosi ona naprawdę sporo punktów. W tym roku analiza obrazu Wyspiańskiego była warta aż 7 punktów!
WAŻNE! Poniżej znajdziesz moje przykładowe odpowiedzi, PAMIĘTAJ, że wszystkie Twoje poprawne odpowiedzi zostaną uznane, nawet jak są inne od tych, które wskazałam ja!
Zadanie 14, nowoczesna!
Pisałam już w komentarzu do zadania z asamblażami i kolażami, że maturka z hiszu uwielbia nowoczesne techniki artystyczne, kolejne zadanie znów to udowadnia. Tym razem klasyczek: my – CKE, dalejmy Ci fotkę, Ty rozpoznajesz dzieło, wpisujesz kierunek, w obrębie którego powstało i wyjaśniasz, o co chodzi. KLASYK. Tutaj trzeba było rozpoznać prace Salvadora Dalego, zaklasyfikować je do surrealizmu i wyjaśnić, na czym polegały nowatorskie działania autora.
Zadanie 15, ostatnie!
Znowu porównanie i szukanie analogii między pracami historycznymi, a tymi nowoczesnymi. W tym roku Komisja przytacza twórczość Jerzego Nowosielskiego, wspaniałego malarza nowoczesnych ikon. W zadaniu CKE prosi nas o wskazanie cech formalnych, które pokazują, że prace te są sobie podobne na warstwie środków artystycznych, jakie decyduje się podjąć XX-wieczny artysta. Fajne zadanie!
To już wszystko w części testowej! Jeśli masz jakieś pytania, wpadaj na YT, zostaw je pod filmem z omówieniem arkuszy! 🙂 Chętnie pomogę!
A teraz życzę Ci dużo powodzenia w rekrutacjach, trzymam kciuki za realizację planów na studia i przede wszystkim WSPANIAŁYCH WAKACJI (w muzeum :D)!
Kasia