Sprawdź, czy zdasz! Próbna matura z historii sztuki 2022 – arkusz CKE + odpowiedzi nauczyciela
#matura odpowiedzi #matura z historii sztuki #S.O.S. MATURZYSTY: porady do matury z historii sztuki

Elo, Botticello! Dzisiaj przed nami nowa, świeżutka próbna matura z historii sztuki! CKE opublikowało tzw. arkusz pokazowy, przygotowujący powoli do nowej formuły, która pojawi się od 2023 roku.
Arkusz modelowy z historii sztuki – jakie płyną z niego wnioski?
- w samym teście nie ma wielu zmian, natomiast wypracowanie jest trochę inaczej punktowane
- pojawia się bardzo dużo analizy dzieła sztuki (!)
- to typowy arkusz pokazowy – pytania pojawiają się chronologicznie, co na zwykłej maturze raczej się nie zdarza
- pojawił się materiał ze wszystkich epok, w tym również z prehistorii i starożytności
- w tym roku, zgodnie z wytycznymi, nie ma pytań o muzea
Jakie umiejętności i zagadnienia są niezbędne do rozwiązania tego arkusza?
- terminologia
- funkcje dzieł sztuki
- rozpoznawanie i datowanie dzieł z kanonu
- chronologia
- analiza, analiza i… jeszcze raz analiza!!!
- techniki artystyczne
- atrybucja
- konteksty epok
Próbna matura CKE z historii sztuki – pytania + odpowiedzi
zadanie 1.
zadanie 1.1.
termin: kromlech
kraj: Wielka Brytania/Anglia
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 1.2.
obiekty kultowe/świątynia i miejsce pochówku przodków/funkcja astronomiczna – rodzaj obserwatorium/funkcja sakralna
wystarczy 1 poprawna funkcja – 1 punkt
zadanie 2.
Starożytny Egipt/kultura starożytnego Egiptu/egipska
1 punkt do zdobycia za poprawną odpowiedź
zadanie 3.
cecha zaczerpnięta z architektury starożytnej Grecji: portyk kolumnowy, kolumny korynckie, trójkątny przyczółek
cechy zaczerpnięte z architektury starożytnego Rzymu: zwieńczenie budowli kopułą, wykorzystanie w dekoracji łuku, zastosowano arkady/arkady z archiwoltami, cylindryczna, zamknięta forma korpusu
2 punkty do zdobycia za poprawne podanie 1 cechy architektury starożytnej Grecji i 2 starożytnego Rzymu; 1 punkt za 1 cechę grecką ALBO 2 rzymskie (to dość duża zmiana w punktowaniu – trzeba na to uważać!)
zadanie 4.
zadanie 4.1.
autor: bracia Limbourg
wiek: XV
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 4.2.
iluminacje/miniatury
1 punkt za poprawną odpowiedź
zadanie 4.3.
kierunek: gotyk/gotyk międzynarodowy/styl piękny/styl miękki/styl międzynarodowy
cechy: wydłużenie proporcji postaci, idealizacja postaci, dekoracyjność/drobiazgowość dekoracji, szczegółowość w oddaniu detali/strojów, kaligraficzne linie, barwy czyste/świetliste, barwy chromatyczne, miękki modelunek światłocieniowy, miękki kontur plam barwnych, kontrastowe zestawienie barw
moja uwaga: ja osobiście nie punktowałabym takich cech jak czyste, chromatyczne barwy czy miękki modelunek światłocieniowy – są to cechy zbyt ogólne, pasujące nie tylko do gotyku międzynarodowego…
3 punkty za poprawne nazwanie stylu + podanie 3 cech; 2 punkty za styl + 2 cechy; 1 punkt za styl + 1 cechę (jeśli nie potrafisz stylistycznie określić cech, które widzisz i analizujesz – nie dostajesz punktu!)
zadanie 5.
zadanie 5.1.
Twórczość Giotta jest przełomowa. Artysta ten rozwinął i udoskonalił wiele rozwiązań, takich jak:
- wprowadzenie głębi poprzez modelunek światłocieniowy
- stosowanie perspektywy intuicyjnej, stwarzanie wrażenia głębi
- rezygnacja ze złotego tła, we freskach Giotta pojawiają się elementy pejzażu
- ukazywanie emocji przedstawionych postaci
- odejście od frontalizmu/malowanie postaci z różnych stron
3 punkty za podanie 3 cech; 2 za 2 cechy; 1 za 1 cechę
zadanie 5.2.
odp. B – kaplicy Scrovegnich w Padwie
1 punkt za poprawną odpowiedź
zadanie 6.
zadanie 6.1.
temat: Ostatnia Wieczerza
źródło literackie: Biblia/Pismo Święte/Nowy Testament
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 6.2.
nazwa techniki: fresk/al fresco
wyjaśnienie: Technika malarska polegająca na nakładaniu farby bezpośrednio na mokry tynk.
2 punkty – nazwa techniki i jej wyjaśnienie są osobno punktowane
zadanie 6.3.
- wykorzystanie perspektywy linearnej/geometrycznej z jednym punktem zbiegu
- modelunek światłocieniowy/światłocień dzięki któremu postacie stają się plastyczne/światłocień widoczny przede wszystkim w sposobie przedstawienia Chrystusa i apostołów
1 punkt za podanie 2 prawidłowych cech
zadanie 7. (Achtung! Uwaga! znów pojawiają się techniki artystyczne!)
A enkaustyka
B en grisaille
C repusowanie
2 punkty za 3 poprawne odpowiedzi; 1 punkt za 2
zadanie 8. (Uwaga, atrybucja – maturalny klasyk!)
A Diana/Artemida
B Bachus/Dionizos
C Wenus/Afrodyta
2 punkty za podanie 3 imion postaci, 1 za 2 imiona
zadanie 9.
zadanie 9.1.
A romanizm/romański
B klasycyzm
C barok
D renesans
2 punkty za 4 poprawne odpowiedzi; 1 za 3 odpowiedzi
zadanie 9.2.
- B
- D
- A
1 punkt za poprawne uzupełnienie całej tabeli
zadanie 10. (było już sto razy, banał!)
funkcja sepulkralna/dekoracja trumienna/portrety trumienne
1 punkt za poprawną odpowiedź
zadanie 11. (coś nowego – do tej pory na maturze nie było chronologii w takim wydaniu!)
odp.: 3 – 2 – 1 – 4
1 punkt za poprawne uzupełnienie całej tabeli
zadanie 12. (BARDZO WAŻNE! duża analiza porównawcza, skupiająca się tym razem na kompozycji i ekspresji)
zadanie 12.1.
Kompozycja obrazu A jest horyzontalna i dynamiczna. Obraz skomponowany został w oparciu o linie ukośne i łuki (kompozycja diagonalna). Kompozycja asymetryczna. Linia horyzontu jest podwyższona. W obrazie A kompozycja jest wielopostaciowa i wieloplanowa, brak wyraźnej dominanty kompozycyjnej. Jest to kompozycja luźna.
Kompozycja obrazu B jest wertykalna i statyczna. Oś pionową obrazu wyznacza pień drzewa, który dzieli przestrzeń obrazu na dwie części./Kompozycja osiowa/Mocne, jednolite plany pozwalają wyodrębnić horyzontalne strefy kompozycji, które równoważy akcent wertykalny – pień drzewa.
moja rada: najłatwiej jest przeanalizować najpierw cechy pierwszego obrazu, a potem, analizując obraz B, odnieść się do tych samych elementów, zwracając uwagę, czy są one podobne, czy kontrastujące.
2 punkty za podanie 3 cech obu obrazów; 1 punkt za 3 cechy kompozycji w obrazie A LUB 3 w obrazie B (zmiana punktowania!)
zadanie 12.2.
Obraz Paula Gauguina malowany jest płaską plamą barwną/syntetycznie, natomiast obraz Vincenta van Gogha malowany jest krótkimi pociągnięciami pędzla prowadzonymi wielokierunkowo. Obraz Paula Gauguina jest cieplejszy w kolorycie od obrazu Vincenta van Gogha, w którym występują zimne błękity stanowiące silny kontrast z barwami ciepłymi. Obraz Paula Gauguina epatuje spokojem i harmonią, właściwą wypoczynkowi na łonie natury a obraz Vincenta van Gogha ukazuje za pomocą odpowiednich środków (nerwowych ruchów pędzla) atmosferę gorączkowego pośpiechu podczas pracy. Obraz Vincenta van Gogha operuje silną ekspresją opartą na deformacji i intensywnych, czystych barwach, zaś obraz Paula Gauguina posiada wybitne właściwości dekoracyjne, oparte na płaskich, syntetycznych, barwnych sylwetach i silnym, zamykającym formy konturze (kluazonizm).
2 punkty za porównanie 2 środków artystycznego wyrazu obu obrazów; 1 punkt za porównanie 1 środka
zadanie 13.
zadanie 13.1.
autor: Auguste Rodin
tytuł: „Ręka Boga”
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 13.2.
Późne dzieła rzeźbiarskie Michała Anioła wydają się jakby niedokończone, zawierają elementy wykonane techniką non finito. Widać to zwłaszcza w rzeźbach przygotowanych do nagrobka papieża Juliusza II, w Piecie Rondanini czy Piecie Florenkiej. Nawet w rzeźbach ukończonych, przedstawiających Jeńców mamy wrażenie, że wyłaniają się one bezpośrednio z bloku marmuru, z którego są wykonane. Podobny zabieg zastosował Auguste Rodin w przedstawionej na reprodukcji rzeźbie. Zostawił duży fragment kamienia, który jest niedokończony. Z chropowatego bloku kamienia wyłania się gładka forma rzeźby.
ALBO
Zarówno Michał Anioł jak i Rodin wykorzystywali w swoich rzeźbach zróżnicowane fakturowo powierzchnie: fragmenty gładkie, wypolerowane skontrastowane są z elementami chropowatymi, nierównymi. Artyści uzyskali w ten sposób kontrast faktury, ale również kontrast światła, które inaczej układa się na różnych fakturach.
ALBO
Michał Anioł był mistrzem w ukazywaniu skomplikowanych póz i kompozycji co także możemy zauważyć w rzeźbach autorstwa Rodina. Postacie są skręcone, zwinięte, ukazane w nienaturalnej pozycji.
aby zdobyć 1 punkt konieczne jest porównanie cech formalnych OBU artystów
zadanie 14.
- Pronaszko/Zbigniew Pronaszko
- Kobro/Katarzyna Kobro
- Hasior/Władysław Hasior
- Abakanowicz/Magdalena Abakanowicz
3 punkt za podanie 4 nazwisk; 2 punkty za 3; 1 za 2
zadanie 15.
zadanie 15.1.
rozstrzygnięcie: Tak, dom Schröder-Rietveld został zaprojektowany według zasad opisanych w źródle nr 2.
uzasadnienie: W projekcie, zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu budowli, wykorzystano kolory podstawowe zestawione z barwami neutralnymi. − Dom Schröder-Rietveld spełnia wymogi punktu drugiego przytoczonego tekstu źródłowego co widać, np. na elewacji budynku – płaskie białe lub szare przestrzenie zestawione zostały z mniejszymi elementami w kolorze czerwonym i żółtym. / Elewację budynku stanowią przecinające się białe i szare płaszczyzny, które ożywiają detale architektoniczne w kolorach białym, czerwonym i niebieskim. − Projekt domu bazuje na geometrycznych formach, zestawionych ze sobą w sposób asymetryczny. / Kompozycja budynku oparta została na formach geometrycznych przecinających się pod kątem prostym. − Poziomie płaszczyzny i pionowe elementy przenikają się wzajemnie tworząc wrażenie głębi i wielowymiarowości. − Zarówno fasada jak i wnętrze budowli nie jest symetryczne.
2 punkty za poprawne rozstrzygnięcie wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do 3 cech formy budowli; 1 punkt za poprawne rozstrzygnięcie wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do 2 cech formy budowli
zadanie 15.2.
nazwa grupy: De Stijl
kierunek: neoplastycyzm
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 15.3.
- Piet Mondrain
- Theo van Doesburg
1 punkt za 2 poprawne odpowiedzi
zadanie 16. WYPRACOWANIE!
Do zdobycia mamy jak zawsze maksymalnie 20 punktów.
Oceniając pracę, egzaminatorzy będą przydzielali punkty w pięciu kryteriach głównych, tj.:
- Spełnienie formalnych warunków polecenia (od 0 do 1 pkt) – NOWOŚĆ: egzaminator sprawdza czy praca jest na temat i czy przynajmniej 1 dzieło jest dobrze i merytorycznie opisane! Jeśli nie spełnia tych warunków, praca jest zerowana!)
- Treść (od 0 do 12 pkt)
- Terminologia (od 0 do 2 pkt)
- Kompozycja i struktura wypowiedzi (od 0 do 3 pkt)
- Język wypowiedzi (od 0 do 2 pkt)
Ja ze swojej strony bardzo mocno polecam Ci napisać sobie przykładowe konspekty do obu tematów. Pisania wypracowania oraz analizy dzieła uczymy się przez praktykę!!!
Próbna matura z historii sztuki – nie taki diabeł straszny!
Podsumowując, modelowy arkusz matury z historii sztuki 2022 przedstawiony przez CKE jest łatwy, widoczne są też pewne zmiany w ocenianiu, głównie wypracowania. Jeśli czujesz, że nie radzisz sobie na którymś z wymienionych tu obszarów, wiesz gdzie szukać pomocy – korzystaj z mojego bloga, kanału na Youtubie, wbijaj do grupy na FB. Po więcej materiałów zajrzyj do mojego sklepu: znajdziesz tam prezentacje do matury z historii sztuki, fiszki artystyczne z kanonem dzieł, fiszki z atrybucją, fiszki architektoniczne, webinary z analizy dzieła sztuki, webinar z wypracowania i wiele innych. Pod koniec marca 2022 odbędzie się też WARSZTAT Z WYPRACOWANIA, stay tuned!
Do matury jeszcze ponad 70 dni – będzie dobrze ♥
Trzymam za Ciebie kciuki!